2014. ápr. 24-i Turizmus Kerekasztal beszélgetéshez foglalta össze Szövetségünk a budapesti közlekedési problémákra javaslatait
2014. ápr. 24-i Turizmus Kerekasztal beszélgetéshez foglalta össze Szövetségünk a budapesti közlekedési problémákra javaslatait:
MABEUSZ MINIMUM
Turistabuszok fővárosi közlekedése
2014. április 17.
A Magyar Beutaztatók Szövetsége üdvözli a magyar főváros azon törekvéseit, hogy a turisztikai nevezetességek, a belváros és Várnegyed átalakítása során a felszíni gépjármű forgalmat csökkentse és minél nagyobb teret nyisson az akadálymentes gyalogos közlekedés számára.
Emellett úgy látjuk, hogy az általunk ismert rendezési tervek nem teszik lehetővé az autóbuszokkal érkező szervezett turistacsoportok számára a megfelelő le- és felszállítási lehetőségeket, illetve a buszok számára sem biztosít megfelelő, elérhető közelségben található parkolási lehetőséget.
Az alábbiakban összefoglaltuk azon problémás budapesti turisztikai célpontokat, ahol megoldatlannak látjuk a turista buszok fogadását, kérjük a Tisztelt közlekedési hatóságokat, hogy javaslatainkat vegyék figyelembe!
1, Citadella Panoráma felvonó létesítése
Az általunk ismert tervek szerint 2015 júniustól a Citadella csak a Panoráma felvonóval és a BKV járatokkal lesz megközelíthető. A Citadellánál található parkolót felszámolják és tilos lesz a behajtás turistabuszok számára.
MABEUSZ javaslat:
A mostani parkoló helyén csak le- és felszállás legyen lehetséges, a buszparkolót a Kelen hegyi út felső szakaszán alakítsák ki. A Citadellán működő éttermek és múzeumok részére engedélyt adjanak ki, hogy a náluk étkező csoportokat a turista buszok az étterem bejáratánál tehessék le utasaikat, parkolás a Kelen hegyi úton lehetséges. A busztársaságok az egyszeri behajtási engedélyt az étteremtől kaphatják meg a megrendelés visszaigazolásakor.
Indoklás: Becslések szerint évente 600 000 turista látogat a Citadellához. Emellett számításaink szerint a felvonó díja valószínűsíthetőleg 6-7 EUR-val drágítja a városnézés díját. A panoráma felvonóba való ki- és beszállás, valamint az egyszeri maximális kapacitása (40 fő) további logisztikai problémákat vet fel, ami lehetetlenné fogja tenni a Citadella beiktatását a szervezett városnéző programokba. Nézetünk szerint a Panoráma felvonó Budapest kiemelt turisztikai látványossággá fog válni, de semmiképp nem értünk egyet azzal, hogy ez a közlekedési eszköz legyen a Citadella kizárólagos megközelítési módja.
2, Várnegyed és Várkert
Általunk ismert tervek alapján a Várnegyedet autóbusszal a Palota út felől, illetve a Várkert bazár felől mozgólépcsőn és lifttel lehet megközelíteni. A Várnegyedbe nem lehet behajtani nagyméretű turistabuszokkal.
MABEUSZ javaslat:
– A Várnegyedben lehessen le- és felszállítás méretkorlátozás nélkül a Dísz téren, innét a buszok a Palota úti és a létesítendő Dózsa téri parkolókban állnak be.
– A Várban működő éttermek és szállodák koncessziós behajtási engedélyekkel rendelkezhessenek, amellyel a transzferbuszok behajthatnának méretkorlátozás nélkül
– Várkert bazár díszlépcsője előtt alakítsanak ki buszöblöt, ahol a le- és felszállítás lehetséges egyszerre három autóbusz számára is.
Indoklás: A Várnegyed a városnéző túrák fő állomása. Szervezetten érkező turistáink nagy hányada időskorú, egészségügyi problémáik miatt feltétlenül szükséges, hogy számukra is megközelíthető maradjon a budapesti Várnegyed, a vári szállodák és éttermek.
3, Kossuth tér és környéke
Ismereteink szerint a látogatóközpont mellett létesítendő buszparkolót csak a rakparton délről északi irányba haladó autóbuszokkal lehet megközelíteni.
MABEUSZ javaslat:
– A Dráva utca végén lévő terület kialakítása buszparkolóvá. A jelenleg hólerakó területként és taxi-parkolóként üzemelő terület kiváló parkolási lehetőség lenne a turistabuszok részére a parlamenti látogatás ideje alatt.
– A látogatóközpont mellett kialakítandó parkoló csak leszállításra legyen kialakítva, innét a buszoknak a Dráva utca végén kialakítandó parkolóba kell hajtaniuk
– Felvételi lehetőségként az Olimpia park melletti felső rakparton kellene kialakítani buszmegállási lehetőséget a felvételre, a buszok innét a rámpán visszahajtanak az alsó rakpartra.
– Alternatív lehetőség lehetne az Alkotmány utca elején buszparkolási lehetőséget biztosítani a le- és felszállítások idejére. Az Alkotmány utca végében halszálkás szerkezetben kellene hagyni a parkolást, természetesen kizárólag álló motor mellett.
Indoklás: ha az általunk megismert tervek szerint lesz kialakítva a turistabuszok fogadása a látógatóközpontba, az mindenképpen balasetveszélyes és környezetszennyező lesz. Óriási tumultus várható a látogatóközpont mellet, ami mindenképp balesetveszéllyel jár, illetve a buszok csak 2-3 kilométeres belvárosi körrel tudnának délről északra ismét beállni a látogatóközpont melletti parkolókba.
4, Pest belvárosi alsó rakpart, hajókikötők
A hajóállomások környékén jelenleg viszonylag jól működik le és felszállítási rendszer, de ezt is fejleszteni, bővíteni kellene, mert a hajós turisták létszáma növekszik. Nagycsarnok oldalában kialakított parkolók remekül működnek.
MABEUSZ javaslat: Erzsébet és Lánchíd közötti jelenlegi személygépkocsis parkolókat alakítsák át fizetős buszos puffer parkolókká fel- és leszállításhoz, maximum 30 perces időkorláttal.
Indoklás: Jelenleg is óriási a zsúfoltság a rakparti ki-és beszállások ideje alatt, 2015-re 15%-os utas növekedéssel számolnak a hajós társaságok, egy jól működő parkolási lehetőségek kellene biztosítani.
5, Hősök tere, Városliget
Hősök terénél le- és felszállási lehetőség Műcsarnok sarkában lehetséges 2-3 busszal egy időben. Műcsarnok mögött i parkolóban limitáltak a helyek, városligeti rendezvények esetén ez a lehetőségi is megszűnik, emellett a parkoló nagyon szűkös, balesetveszélyes.
MABEUSZ javaslat: Az 56-os emlékműnél kellene kialakítani egy nagyobb fizetős és őrzött buszparkolót, ahol a turistabuszok a városligeti látogatás alatt, illetve éjszaka és napközben is hosszabb ideig parkolhatnának kulturált, biztonságos körülmények között.
6, Bazilika
Lakossági panaszok miatt minimálisra korlátozódott a Bazilikához érkező turistabuszok megállási lehetősége.
MABEUSZ javaslat: jelenlegi 1-2 parkolási lehetőség helyett az Arany János utca és a Bazilika között továbbra parkolók kialakítása szükséges le- és felszállításra.
Indoklás: Jelenlegi állapotok szerint nehézkes a megállás, nagyon sok utasunk nem jut el a Bazilikához mivel a buszunk nem tud megállni és letenni utasainkat.
A Bazilika a városnéző túrák fontos állomása. Szervezett turistáink eddig években nagy számban jutottak el a Bazilikához és a környező éttermekbe. Ha buszainkkal nem tudunk megállni, mind a Bazilika bevétele mind a környező éttermek és vendéglátóhelyek forgalma csökkenni fog.